Visualizza
Consultazione

Archivio DoGi (info)
©2004 - ITTIG


Haxhia Kristel, Koka Enkelejda, Veshi Denard
COMMENTS ON THE ALBANIAN CONSTITUTIONAL COURT V2-24: IS THE ITALY-ALBANIAN PROTOCOL REGARDING IRREGULAR MIGRATION CONSTITUTIONAL? - OSSERVAZIONI SULLA SENTENZA V2-24 DELLA CORTE COSTITUZIONALE ALBANESE: IL PROTOCOLLO ITALIA-ALBANIA SULL'IMMIGRAZIONE IRREGOLARE È COSTITUZIONALE?
in OIDU - Ordine Internazionale e Diritti Umani, 2024, fasc. 2  pag. 305 - 313
(Bibliografia: a pié di pagina o nel corpo del testo)

Irregular migration in the EU is becoming a “hot” political debate. Although the EU aims to develop a common policy on migration – Chapter II TFEU – in November 2023, after more than six months of discussions, the Italian and Albanian Governments signed a protocol regarding illegal migration. According to it, two areas in Albania are given to the Italian authorities for use without compensation for five years, with the possibility of silent renewal for another five years, to host not more than 3.000 illegal migrants who do not have the right to enter and stay in Italy. This paper examines the Albanian constitutional reaction to this Protocol since Albania is not an EU-Member State. In other words, Albania offers the use – understood in this context, from a private law approach – of its territory for externalizing the screening asylum process of irregular migrants arriving in Italy. Before the Albanian parliamentary approval, thirty deputies argued the unconstitutionality of this Protocol by filing a request to the Albanian Constitutional Court. According to them, this protocol deals with human rights and Albanian territory. As a result, the President should have been involved. While they underlined that this is also a political agreement, most of the Constitutional Court disagreed. In addition, this contribution also uncovers the dissenting opinions and suggests an innovative proposal since Albania has ratified Protocol No. 16 ECHR.

Sommario: 1. General Overview. – 2. Request for Constitutional Review: The Applicants. – 3. The Decision of the Court. Jurisdiction of the Constitutional Court; Legitimation of the applicant; Constitutionality of the Protocol; Constitutionality of the Protocol and Article 121(1): territory, human rights; Powers for the drafting procedure. – 4. The Decision of the Court: Dissenting Opinions. – 5. Discussions.

In tema di: Il protocollo Italia – Albania in materia di migrazione irregolare: una panoramica generale. Il procedimento di ratifica del protocollo e la questione di legittimità costituzionale sollevata da trenta deputati del Parlamento albanese. Le posizioni delle parti. La decisione della Corte: giurisdizione della Corte costituzionale; legittimazione dei ricorrenti; costituzionalità del Protocollo; costituzionalità del Protocollo e articolo 121(1): territorio, diritti umani; poteri per la procedura di redazione. Le opinioni dissenzienti. La mancata richiesta di un parere consultivo alla Corte Europea dei Diritti Umani.

Fonti

  • Costituzione (Albania) art. 121
  • Costituzione (Albania) art. 134
  • protocollo Roma 6 novembre 2023 (Protocollo tra il Governo della Repubblica italiana e il Consiglio dei ministri della Repubblica di Albania per il rafforzamento della collaborazione in materia migratoria)
  • protocollo Strasburgo 2 ottobre 2013, n. 16 (Protocollo addizionale alla Convenzione Roma 1950, CEDU)
  • sentenza Corte costituzionale 20 ottobre 2024 (Albania)

Versione PDF


Document delivery













(c) 2002-2022 www.infoleges.it -  powered by Be Smart s.r.l - Note legali e Condizioni d'uso